COVID-19’un beyne erdiği zarara ‘reçeteli’ oyun

COVID-19 hastalığı sonrası kimi hastalarda dikkat eksikliği, hafıza problemleri ve hiperaktivite bozukluğu yaşanıyor. Tabipler, çocuklara yönelik test edilen bir görüntü oyun ile bu semptomları tedavi etmeye çalışacak.

Araştırmacılar, COVID-19’dan kurtulduktan sonra kalıcı hafıza ve dikkat meseleleri olan bireylere yardım edip edemeyeceğini görmek için reçeteli bir görüntü oyunu test ediyor. Hastalıktan kurtulan pek çok insan, çoklukla odaklanmakta zahmet çektiklerini söylüyor ve araştırmalar, semptomların güzelleştikten sonra aylarca devam edebileceğini gösteriyor.

Hiparaktive için reçete edilen oyun

New York’taki Weill Cornell Medicine‘den nöropsikolog Faith Gunning, EndeavorRX görüntü oyununun bu semptomların kimilerini tedavi edebileceğini düşünüyor. Akili Interactive tarafından geliştirilen oyun, geçen yaz ABD Besin ve İlaç İdaresi’nin onayı ile tıbbi tedavi olarak reçete edilen birinci görüntü oyun olmuştu. Oyun, Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) olan 8 ila 12 yaş ortasındaki çocuklar için bir tedavi olarak kabul edildi. Bununla birlikte, Gunning, öteki insan kümelerine da yardımcı olabileceğini düşünüyor.

Oyunla aslında ilgilendiğini belirten Gunning, COVID-19’a sahip bireylerin oyunun amacı olan kimi semptomlarla uğraş ettiğini gördü. Akabinde bu hastalara yardım edip edemeyeceğini test etmek için bir çalışma başlattı. COVID-19’u geçirmiş bilişsel meseleleri olan bir küme insan oyunu oynayacak ve araştırmacılar, çalışma semptomlarının, oyunu oynamayan benzeri semptomlara sahip bir küme COVID-19 geçirmiş hastadan farkını gözlemleyecek.

COVID-19 hastaları üzerinde denendi

The Verge‘e konuşan Gunning reçeteli görüntü oyunun detaylarını aktardı. Gunning, “COVID-19 enfeksiyonunu takiben hastalar üzerinde bir çalışma yaptık. Bu hastalar hastaneye kaldırılması gereken hastalar ve taburcu edilmeden evvel rehabilitasyona giren şahıslardı. Yani orta ila şiddetli COVID-19’a sahip şahıslar. Bu nedenle genel popülasyonu temsil etmiyor. Bireylerin çok yüksek bir yüzdesinin bilişsel fonksiyonlarında hafifçe şiddetliye kadar değişen rahatsızlıklara sahip olduğunu bulduk” dedi.

Hastaların, diğer bir şey yaparken bilgiyi başınızda tutma yeteneği olan çalışma belleğinde yüksek oranda zorluk yaşadığı tespit edildi. Bu görüntü oyunu bir seferde birden fazla şey yapabilme yeteneğimizi hedefliyor. Oyun, DEHB’si olan şahıslarda, yaşlı yetişkinlerde bu yeteneklerimizi geliştiriyor ve multipl sklerozlu şahıslara de yardımcı oluyor.

Bilişsel problemler yaşayan birçok hastada kullanılıyor

Tabip Gunning, COVID-19’dan kurtulan herkesin bilişsel müdahaleye muhtaçlığı olmadığını belirterek şöyle konuştu:

“Ancak COVID-19’dan muzdarip olan değerli sayıda insanın kimi bilişsel sıkıntıları olacağını gösteren kâfi bilgi var. Bu rahatsızlıklar sadece COVID-19’dan kurtulan şahıslara has değil; beyni etkileyen birçok şartta ortaya görüyoruz. Bence bu fonksiyonları iyileştirebilirsek, onlara neden olan şey ne olursa olsun, günlük hayatlarını güzelleştirebiliriz.”